tisdag 24 november 2009

Uppfödar glädje!!

Japp nu har man 3 såååå roliga intressanta parningar gjorda.. 2 pudel o 1 schnauzer o det ska bli så kul... Pudel parningarna är mellan en Sheila dotter o Solveig på kennel Solnes hennes ursöta ärtiga bruna hane Noel.. han är såld o åker snart till Australien så det känns extra kul.. parning 2 är mellan aprikos/röda Melody o våran Adam.. det ska oxå bli extremt roligt att se vad det kan bli.. Ja man myser riktigt kan ja lova... Fast ni som håller på vet ju att det är ingen garanti för bättre o sundare hundar det heller, det kan ju poppa upp allt man minst anar överallt.. Ang Schnauzer kombinationen så väljer ja att inte skriva ut den här.. o nu sitter säkert någon som känner sig utnämnd till parningspolis ansvarig o skruvar på sig o hade gärna velat se o kunna lägga sig i vad ja har planerat..
För en tid sedan så skrev ja i min blogg att Schnauzern Lova var ögonlyst UA.. o vips killevip så fick Eva Lovas matte ett meddelande i sin Gästbok att "det var ju kul att Lova va fri på sina ögon, men hon hade minsann en kullbror som har PRA... Precis som om vi inte visste det då.. nu hör ju till bilden att Lova är kastrerad som denne parningspolis säkert inte visste o trodde väl kanske i sin fantasi att hon skulle paras bara för att hon ögonlysts... Ja ni förstår säkert alla varför man inte ens i sin egen blogg som skall vara för vänner kan skriva vad man planerar.. Om alla kunde sköta sitt så tror i varje fall jag att det i längden blir bättre...
Ja ser i varje fall fram emot det här o ingen ska få ta glädjen ifrån mig nu i varje fall....
Nu köööör vi kram alla mina vänner.. ni som retar er behöver inte göra er besväret o läsa bloggen... det blir ju bara missförstånd...

Nu blir det födelsedagskalas för min mamma idag.. o ja får ta upp mina gamla restaurangkunskaper o fixa tillställningen för henne.. hon som 'är van o fixa allt själv, måste kännas fördjävligt rent ut sagt att sitta fastlåst i en rullstol.. men men vi får va glada att hon överlevde o försöka göra den här födelsedagen minnesvärd för henne.. Nu blir det hundpromenader gäller o passa på när det faktiskt inte regnar just nu....

11 kommentarer:

Marie sa...

Hej Lotta!
Ska bli roligt att få se lite fler Adam-valpar framöver :-) Jag är iallafall jättenöjd med alla mina, efter både Adam och Jerker. De är sååå otroligt glada, framåt och fina ;-)
Kanske du också får en STOR hane på halsen efter Adam som jag fick, haha! Du trodde väl knappt dina ögon när du såg min Adde, eller hur?! Man kan ju undra hur det gick till, haha!

Ja, man har aldrig några garantier vad gäller nåt, vare sig det gäller uppfödning eller egentligen vad som helst, men man försöker ju hela tiden att göra sitt allra bästa, eller hur?!

Jag tror iallafall stenhårt på det du både gör och säger!
Jag kan även tillägga, att jag tycker att Du Lotta är en väldigt glad och positiv människa, så man kan inte göra annat än att gilla dig :-) Så är det bara!
Kram Marie

Erika sa...

Och här hemma älskar vi också två Adam ungar väldiiiigt mycket,
-Ahhhh man blij ju tok käja i dem !!!
Att vi lever i värld full av "förstå-sig-påare" det kan vi inte göra något åt,vi kan bara göra det vi själva tror på och följa våra drömmar,allt annat skulle anses som fel.
Go for It Lotta, själv är jag ju mest nyfiken på Navelludden som väntas,
-Åhhhhhh vilka gullungar det ska bli.

Kjam kjam ,vi ses i morgon.

Anonym sa...

Nu är ju redan "Lova" mamma till 2!!! kullar......så det kan tyckas att skadan redan är gjord??! Eller hur? För rasen menar jag......

Djakartas sa...

ja du anonym du kunde inte låta bli att lägga dig i igen.. Om vi hade vetat det före parningarna så, ja visst hade man säkert gjort annorlunda.. men de flesta kan ju inte se in i framtiden som du verkar tro.. o flera borde vara riktigt skrajja för vad som ligger o gror i linjerna, men du verkar ju vara säker på vad du gör som har så mycket att säga till alla andra.. Hoppas du mår bra av allt skit du rantar runt i folks gästböcker o lämnar , ett tips är lägg inte energi på att läsa min blogg du verkar ju må sämst själv.. För mig är du nobody!! Ja har mina riktiga vänner som vet vad det här handlar om...

Anonym sa...

Man kan faktiskt se en viss risk med kompinationer man gör.....där man redan vet kända anlagsbärare för PRA i sina hundars stamtavlor på båda sidor!!! Vilket var fallet med "Lova" och hennes PRA sjuka bror... så konstigt var det ju inte att PRA, dök upp där?!!! Inte enligt Genetiker i alla fall!! Men det krävs ju att man fattar det!

Djakartas sa...

Anonym lägg ner ditt allvetande tills du själv har rent mjöl i påsen ... o kom igen när du har haft lite flera kullar själv.. så får vi se hur säkert du då sitter... O sluta läs min blogg så slipper du må så dåligt..Det här har du väntat på va!! att ja ska svara dig så du får igång ett rabalder, men den tiden skulle ja aldrig unna dig..Du fick bara provsmaka lite.. Lycka till med din uppfödning i varje fall vill ja till sist säga...

Anonym sa...

Underbar är du Lotta:-)
Du har gjort betydligt mer för rasen än Anonymus inkompetentus bittrus.........

Vi njuter av att göra intressanta kombinationer och ha trevligt med varandra...
Lotta! tycker om dig vännen fortsätt med det du gör :-)

Kram Maria

Anonym sa...

Tänk, att deesa rader gjoede en såpn uppmäksamhet?! EN fråga bara?= varför ha hunduppfödning??? Oavsett pudel eller Dväegschnauzeruppfödnindng...eller äör de "mellen".

Anonym sa...

Tänk vad bra, att man kunde få ett ERKÄNANDE från det man förutspådde år 2007.......PRA på Djakarts hyundar med Standing v Havenstad dubbladpå båda sidor!!

Djakartas sa...

Anonym fr Örebro Askersund!
Ring mig i stället omn du vill hjälpa mig med uppfödningen är du snäll..
Det här var ett sätt att ytterligare få dig att säga dumma saker.. O få bekräftat att du hela tiden ligger o lurar för att få igång bråk..Och att du faktiskt läser min blogg.. Vad är detta o bråka om gjort är gjort o ingen visste nåt tidigare.. konstigt att alla andra förstår att det kan drabba vem som helst, men vissa ger sig ju aldrig.. ring mig istället o tala om vad du vill .Förstår du inte att folk som inte fattar detta undrar vad du är för person.. O det gynnar ju verkligen inte rasen med en massa skitsnack i varandras gästböcker m,m är det så svårt o förstå för dig..Du vill ju rädda rasen eller hur.. Vi måste alla jobba från här o nu.. Hur kan du leva med att vara som du är ??? Nu har du ju äntligen fått tillfälle att tala om i min blogg allt som du skrivit, eftersom ja så snällt bjöd in dig i det.. är du nöjd nu då? Ja tror att alla vet redan vid det här laget om detta med mina PRA hundar.. Och det finns ju oxå på hundata.. Så det var ju ingen nyhet precis..
I så fall vårsegod..
Helt respektlöst far du fram o struntar i hur människor känner.. o tur är väl att du har givit dig på mig .. För ja kan ta det på mig biter ditt sätt inte vet du! Men försök o tänk dig för o ge dig inte på valpköpare til andra.. det är väl inga andra uppfödare som ringer upp dina o spyr galla ..
Hoppas din kväll o natt har varit bra nu när du fått skrivit av dig lite här i min blogg.. i fortsättningen kommer ja att radera allt du skriver, men va lite rak o ta luren o riing om du vill få nåt sagt.. Om du vågar det förstås..

Maria N sa...

Hej Lotta!

Detta var intressant läsning!
Men inget nytt, denna anonym som jag trodde hade krypit under en sten....Men tydligen hittat ut igen.
Tycker att anonym som kan o vet allt skulle ha gett sina råd till oss alla uppfödare för många år sedan, eftersom hon tydligen visste
vad som skulle ske innan hundarna var födda.
Nu med facit så är det ju lätt att göra påhopp och anklaga.

Vad vill du ha egentligen?
Ha platsen som rasens avels
rådgivare?

Synd att du skriver dina inlägg så sent om nätterna, är så många stavfel så det var lite svårt att hänga med.

Men ja tror nog att du visat vad du tycker!!

Tur att vi är många som faktiskt kämpar gemensamt för vår ras och kan hjälpa och stötta varandra.

Kanske något du skulle prova! Vara vänlig menar ja det brukar vara lättare då!
Vänligen Maria N